Ειδήσεις

Αυτοκινητόδρομος Ε65: Ζητείται πράσινο φως για την ανάθεση του Λαμία-Ξυνιάδα


Το «πράσινο φως» για τη μεγαλύτερη απευθείας ανάθεση στη (νεότερη) ιστορία των δημοσίων έργων στην Ελλάδα έδωσε το υπουργείο Υποδομών. Πρόκειται για την κατασκευή του τμήματος Λαμία – Ξυνιάδα, στον Ε65, με προϋπολογισμό 263,3 εκατ. ευρώ, το οποίο «εξαιρέθηκε» από το έργο κατά τη συμφωνία επανεκκίνησης του 2013, με τον όρο ότι το Δημόσιο δύναται να δώσει εντολή στον παραχωρησιούχο (Κεντρική Οδός) να το κατασκευάσει. Το ζητούμενο είναι αν η απόφαση αυτή θα εγκριθεί από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε., ή αν το Δημόσιο καλύπτεται από τη συμφωνία επανεκκίνησης του 2013.

Στον αρχικό του σχεδιασμό, ο Ε65 (ή Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) περιελάμβανε τη σύνδεση της Λαμίας με την Εγνατία Οδό μέσα από τον Θεσσαλικό Κάμπο. Ενα έργο κατά την προκήρυξη του οποίου ο (Θεσσαλός) υπουργός Γιώργος Σουφλιάς είχε δεχθεί κριτική ότι επρόκειτο για «πολυτέλεια», ακόμα και για τα δεδομένα της περιόδου κατά την οποία προκηρύχθηκε. Εν πάση περιπτώσει, το έργο ανατέθηκε στην κοινοπραξία Κεντρική Οδός, ξεκίνησε να κατασκευάζεται, αλλά τελικά «ψαλιδίστηκε» στη συμφωνία επανεκκίνησης του 2013 (ν. 4219/13). Οπως αποφασίστηκε τότε, θα κατασκευάζονταν μόνο το μεσαίο τμήμα (Ξυνιάδας – Τρικάλων, μήκους 78,6 χλμ.), ενώ τα άλλα τρία τμήματα (Λαμία – Ξυνιάδα, μήκους 32,2 χλμ., Τρίκαλα – Γρεβενά, μήκους 32,4 χλμ. και Γρεβενά – Εγνατία, μήκους 30,6 χλμ.) χαρακτηρίστηκαν από την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης «αναβαλλόμενα». Για τα τμήματα αυτά το Δημόσιο έπρεπε να αποφασίσει μέσα σε τρία χρόνια αν θα τα δημοπρατήσει αυτοτελώς (εξαιρώντας τα οριστικά από το έργο) ή αν θα τα κατασκεύαζε ο παραχωρησιούχος.

Στις 17 Αυγούστου, λοιπόν, λίγες ημέρες πριν από την παραίτηση της κυβέρνησης και την προκήρυξη εκλογών, ο τότε αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης γνωστοποίησε στην Κεντρική Οδό την πρόθεση του Δημοσίου να της αναθέσει την κατασκευή του τμήματος Λαμίας – Ξυνιάδας. Στις 8 Οκτωβρίου η Κεντρική Οδός δέχθηκε να αναλάβει την ολοκλήρωση του τμήματος (που, σημειωτέον, είναι ημιτελές) και ένα μήνα αργότερα δέχθηκε να αναλάβει την κάλυψη του κόστους της πρόσληψης νομικού συμβούλου (το ποσό 86.100 ευρώ αφαιρέθηκε από την αποζημίωση που έλαβε κατά την επανεκκίνηση του έργου). Χθες το υπουργείο Υποδομών ανέθεσε σε δικηγορικό γραφείο «την απαιτούμενη γνωστοποίηση κρατικής ενίσχυσης» στις κοινοτικές υπηρεσίες.

Το ζητούμενο, βέβαια, είναι αν η απευθείας ανάθεση της κατασκευής ενός τμήματος δρόμου, προϋπολογισμού 263,3 εκατ. ευρώ, επιτρέπεται βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας περί ανταγωνισμού και παράνομων κρατικών ενισχύσεων. Με δεδομένο ότι η συμφωνία επανεκκίνησης του 2013 εγκρίθηκε από τις κοινοτικές αρχές, υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να μην τίθεται τέτοιο ζήτημα. Ωστόσο, θα αποδειχθεί κατά τη διαδικασία που θα ακολουθήσει, καθώς θα πρέπει να υποβληθεί «φάκελος μεγάλου έργου» στην Ε.Ε. για τη συγχρηματοδότησή του.

Πηγή: Γιώργος Λιάλιος-kathimerini.gr

Προηγούμενο άρθρο Συνάντηση του Δημάρχου Λαμιέων Ν. Σταυρογιάννη με τον Υφυπ. παρά τω Πρωθυπουργώ Τέρενς Κουίκ
Επόμενο άρθρο Ορίστηκαν οι διαιτησίες του Σαββατοκύριακου στο ποδόσφαιρο