Ειδήσεις

Γ. Κοτρωνιάς: «Αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, μέσα από την αποτελεσματική αξιολόγηση και απελευθέρωση του εκπαιδευτικού δυναμικού»


O βουλευτής Γεώργιος Κοτρωνιάς μίλησε χθες στην ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση για το Σ/Ν του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο: «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».

Παρατίθεται αναλυτικά η ομιλία  του βουλευτή:

«….Το νομοσχέδιο που συζητείται σήμερα είναι ιδιαίτερης βαρύτητας, καθώς η εκπαίδευση των παιδιών μας, καθορίζει και το μέλλον τους και το μέλλον του τόπου μας. Το νομοσχέδιο αποτελεί μια πραγματική μεταρρύθμιση, γιατί αφενός βάζει φρένο στις χρόνιες στρεβλώσεις του εκπαιδευτικού μας συστήματος, αφετέρου οργανώνει με συγκεκριμένα σύγχρονα πρότυπα και  επιχειρεί τη συνολική αναβάθμιση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μέσα από τον εξορθολογισμό του εκπαιδευτικού συστήματος και την προώθηση του αυτόνομου σχολείου.

Αν δε συνδυαστεί και με τον πρόσφατο νόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, την μεταλυκειακή τεχνική εκπαίδευση, είναι βέβαιο ότι θα συμβάλει στην πολυπόθητη αναβάθμιση της ελληνικής παιδείας.

Οι μεταρρυθμίσεις του νομοσχεδίου στηρίζονται σε τρεις βασικούς πυλώνες: στις δομές της εκπαίδευσης, στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και στην αυτονομία της σχολικής μονάδας.

Αναφορικά με τον πρώτο πυλώνα, σκοπός του είναι η αναβάθμιση της ποιότητας της δημόσιας εκπαίδευσης μέσα από τη θεσμική διαμόρφωση των δομών της εκπαίδευσης, με τον καθορισμό αξιοκρατικών διαδικασιών για την επιλογή των στελεχών της. Ενισχύεται η ουσιαστική συμβολή των στελεχών στην εφαρμογή των εκπαιδευτικών πολιτικών στα σχολεία, στη στήριξη μαθητών και εκπαιδευτικών και στην επιμόρφωση και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Έτσι, λοιπόν, μεταξύ άλλων:

  • ιδρύονται δομές εκπαίδευσης με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα,
  • συστήνονται 800 θέσεις Συμβούλων Εκπαίδευσης στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης,
  • ορίζονται Υπεύθυνοι Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στις ΔΕ και ιδρύονται Γραφεία Συμβουλευτικής,
  • και τελευταίο και πολύ βασικό, ενισχύονται τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) με τη σύσταση 1.100 νέων οργανικών θέσεων ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων των μαθητών στην εκπαίδευση και της ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης και προόδου.

Ως προς τον δεύτερο πυλώνα, που αφορά στην αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και στελεχών, είναι σαφές ότι σε μία σύγχρονη κοινωνία, η αξιολόγηση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη βελτίωση του συστήματος, μέσα από τη βελτίωση του ανθρώπινου δυναμικού. Και αυτός είναι και ο λόγος που στις δημοσκοπήσεις με ένα συντριπτικό ποσοστό του 70%, ο κόσμος θέλει την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Βασικές αρχές του συστήματος αυτού αποτελούν η αμεροληψία, η επαγγελματική ικανότητα και η αποδοτικότητα για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών υποστηρίζει τις προσπάθειες επιμόρφωσης και αυτοβελτίωσης τους, για να έχουν μια ολοκληρωμένη επαγγελματική εξέλιξη.

Το έργο των εκπαιδευτικών αξιολογείται τεκμηριωμένα σε τετράβαθμη περιγραφική κλίμακα, ως προς α) το διδακτικό και παιδαγωγικό τους έργο και β) την υπηρεσιακή τους συνέπεια και επάρκεια και τα θετικά αποτελέσματα της αξιολόγησης θα αποτελούν μοριοδοτούμενο κριτήριο για επιλογή τους σε θέσεις ευθύνης, ενώ τα αρνητικά θα συνεπάγονται υποχρεωτική επιμόρφωση για βελτίωση της απόδοσής τους. Είναι ξεκάθαρο, ότι η αξιολόγηση δεν επηρεάζει την εργασία, αλλά έχει επιβραβευτικό και βελτιωτικό χαρακτήρα για τους εκπαιδευτικούς.

Με τον τρίτο πυλώνα, επιδιώκεται η αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας, η οποία στην παρούσα φάση, διαθέτει ένα από τα πιο υπερσυγκεντρωτικά εκπαιδευτικά συστήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς το 80% των αποφάσεων που αφορούν στη λειτουργία του σχολείου, λαμβάνεται σε κεντρικό επίπεδο, ενώ στις άλλες χώρες, το ποσοστό αυτό είναι 35%.  Με τις παρούσες ρυθμίσεις, αποδεικνύεται έμπρακτα η εμπιστοσύνη της Νέας Δημοκρατίας στους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία, καθώς ενισχύεται η ελευθερία τους και μπορούν πλέον να οργανώνουν τη διδασκαλία, μέσα από την επιλογή των βιβλίων, την έγκριση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και τη συγκρότηση εκπαιδευτικών ομίλων, ενώ παράλληλα ενισχύεται ο ρόλος των διευθυντών και εκπαιδευτικών σε θέσεις ευθύνης.

Το νομοσχέδιο ολοκληρώνεται με ρυθμίσεις που αφορούν στην αναβάθμιση της δευτεροβάθμιας και μεταδευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης, με στόχο τη συνολική αναβάθμιση της ποιότητας του κλήρου. Ειδικότερα, η δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση πλέον εντάσσεται στη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπό την εποπτεία του κράτους, όπου εκπαιδευτικοί και μαθητές των εκκλησιαστικών σχολείων θα επιλέγονται βάσει κριτηρίων, δημιουργούνται δομές μεταδευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με διετές πρόγραμμα σπουδών και τέλος, συνενώνονται οι 4 Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες σε 2, με βάση και τη ζήτηση των υποψηφίων και την απορρόφηση σε θέσεις εργασίας των αποφοίτων.

Παράλληλα, λαμβάνεται στο νομοσχέδιο πρόνοια, εκεί που θα υπάρξουν αλλαγές, οι εκπαιδευτικοί των εκκλησιαστικών σχολείων του νόμου 34/32 του 2006, να μπορούν να ζητήσουν τη μετάταξη τους σε μητροπόλεις, ώστε να συνεχίσουν να εργάζονται σε ένα περιβάλλον που συνάδει με τις πνευματικές κατευθύνσεις τους και τις αναζητήσεις τους.

Τέλος, το νομοσχέδιο, προβλέπει και επιπλέον μεταρρυθμίσεις που θα ισχύσουν από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Επιγραμματικά αναφέρω:

  • Τη δίχρονη προσχολική εκπαίδευση
  • Την εισαγωγή δραστηριοτήτων στα Αγγλικά σε όλα τα νηπιαγωγεία και Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια
  • 123 νέα Προγράμματα Σπουδών στη Γενική Εκπαίδευση
  • Δημιουργία 112 Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων το 2021
  • Ίδρυση 6 Πρότυπων ΕΠΑΛ
  • Ψηφιακό μετασχηματισμό σε όλα τα επίπεδα.

Το παρόν νομοσχέδιο, αναβαθμίζει το εκπαιδευτικό έργο που παρέχεται στα δημόσια σχολεία. Αυτά αναβαθμίζει και αποσκοπεί στην ανάδειξη της δημιουργικής πρωτοβουλίας και την απελευθέρωση του δυναμικού των εκπαιδευτικών, μέσα σε ένα περιβάλλον διαρκούς παιδαγωγικής υποστήριξης και αυξημένης διαφάνειας και λογοδοσίας. Αν αυτά συνδυαστούν και με τις 11.000 νέες προσλήψεις εκπαιδευτικών και με το νόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τότε σίγουρα θεσπίζονται συνολικά, μεταρρυθμίσεις που θα πετύχουν αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, ποιοτική εκπαίδευση και καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα για καλύτερο μέλλον για τα παιδιά μας και για την πατρίδα μας».

Προηγούμενο άρθρο Aντιπλημμυρικά έργα στο Πάρκο του Λαού στη Στυλίδα
Επόμενο άρθρο Εργατοϋπαλληλικό κέντρο Λαμίας: Να παρθούν μέτρα προστασίας για τον καύσωνα που θα πλήξει τη χώρα και τους χώρους δουλειάς