Ειδήσεις

Η τοποθέτηση του Υπουργού Υποδομών & Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα στη Βουλή για την Πανελλήνια Έκθεση Λαμίας


Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης που συζητείται, συμπεριλαμβάνονται δύο διατάξεις δια των οποίων αποσαφηνίζεται η μετάπτωση του ΝΠΔΔ της Πανελλήνιας Έκθεσης Λαμίας στον νέο φορέα, με την ονομασία «Φορέας ΠΕΛ Αναπτυξιακή ΑΕ ΟΤΑ».

Στόχος των προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι ο τερματισμός των μετέωρων βηματισμών και των εκκρεμοτήτων, απόρροια της ρύθμισης του Ν. 4605/2019, που δυσκολεύουν αντί να βοηθούν την Έκθεση να ορθοποδήσει.

Έκθεση που έχει τις δυνατότητες να αναπτυχθεί επειδή ο Νομοθέτης, προέβλεψε, το 2014, επί διακυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, με την τροποποίηση του ιδρυτικού της νόμου, να ενισχύσει και να διευρύνει.

Άλλωστε, όλες οι μετέπειτα πρωτοβουλίες εδράζονται σε αυτή την πρόνοια.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Με τη διάταξη του Άρθρου 12 ξεκαθαρίζει το τοπίο αναφορικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ακινήτου, την περαιτέρω αξιοποίησή του, και τη διασφάλιση του ακινήτου απέναντι σε πιθανά αναγκαστικά μέτρα εκτέλεσης.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται πως από την καταχώριση του καταστατικού της Ανώνυμης Εταιρείας στο ΓΕΜΗ, το ακίνητο, με τα υφιστάμενα κτίσματα του και τις εγκαταστάσεις του, περιέρχεται στην κυριότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης, το οποίο, με τη σειρά του, το παραχωρεί κατά χρήση στον φορέα της Έκθεσης, για 30 χρόνια, χωρίς αντάλλαγμα, για την αξιοποίηση, διαχείριση και εκμετάλλευσή του.

Θα μου πείτε, Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, αυτό δεν προέβλεπε και η υφιστάμενη – μέχρι σήμερα – ρύθμιση του 2019;

Σας απαντώ.

Η ρύθμιση του 2019 δεν προβλέπει πουθενά την μεταβίβαση του ακινήτου από το καταργούμενο ΝΠΔΔ στο Ελληνικό Δημόσιο, παρά μόνο την παραχώρηση του ακινήτου από το Ελληνικό Δημόσιο στην Ανώνυμη Εταιρεία.

Ναι, αλλά πως κατέστη κύριος του ακινήτου, το οποίο στη συνέχεια παραχωρεί, κατά χρήση, το Ελληνικό Δημόσιο;

Που αποτυπώνεται στην υφιστάμενη διάταξη;

Mε ποια διαδικασία;

Άρα είναι μια ρύθμιση νομικά λειψή, που όχι μόνο δεν αποσαφηνίζει αλλά που επιβαρύνει, και μάλιστα με σημαντικό γραφειοκρατικό φορτίο, την όλη διαδικασία.

Τώρα, με την προτεινόμενη τροποποίηση, η ρύθμιση γίνεται ξεκάθαρη, για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία και καμία διοικητική επιπλοκή, με μια διαδικασία άμεση και ευθεία.

Χωρίς να απαιτείται η καταφυγή σε δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες και επακόλουθες υπουργικές αποφάσεις, όπως προβλέπει η ρύθμιση του 2019.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Όσον αφορά στη διάταξη του Άρθρου 13, με αυτή επισπεύδεται η διαδικασία μετάβασης στον νέο φορέα.

Χωρίς παρελκυστική καθυστέρηση, που μόνο ως βαρίδι μπορεί να λειτουργήσει για να την αναπτυξιακή δυναμική του νέου φορέα.

Επιπλέον, ως προς τη διαδικασία καταγραφής, επισημαίνεται ότι, μέχρι σήμερα, ως αρμόδια για την καταγραφή έχει οριστεί επταμελής επιτροπή, αποτελούμενη από υπηρεσιακούς κατά βάση, εκπροσώπους των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, καθώς και από εκπροσώπους των μετόχων της νέας εταιρείας.

Ένα σχήμα δυσλειτουργικό, εξαιτίας και πρακτικών, αντικειμενικών δυσχερειών που καλούνταν να υπερβεί.

Για παράδειγμα, την αδυναμία ουσιαστικής και ενεργού συμμετοχής στην επιτροπή των εκπροσώπων του Υπουργείου Ανάπτυξης, λόγω απουσίας από την περιοχή ευθύνης αρμόδιων περιφερειακών υπηρεσιών του.

Επιπρόσθετα, διατυπώθηκε κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ένας προβληματισμός αναφορικά με τη δυνατότητα των λοιπών φορέων, που μετέχουν στη μετοχική σύνθεση του νέου φορέα, να εποπτεύσουν ή να ανταποκριθούν στις διαδικασίες καταγραφής.

Εύλογος ως προβληματισμός.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση, απαλλάσσονται – σε μεγάλο βαθμό – από το συγκεκριμένο βάρος, καθώς προβλέπεται πως με απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, για τη διενέργεια της καταγραφής των απαιτήσεων και υποχρεώσεων του Νομικού Προσώπου, της κατάστασης των έργων και εγκαταστάσεων καθώς και της κινητής περιουσίας, θα οριστεί ορκωτός ελεγκτής.

Η έγκριση της έκθεσης καταγραφής από τον Υπουργό Ανάπτυξης και τον Πρόεδρο της Ανώνυμης Εταιρείας, μια ακόμη αλλαγή που επέρχεται με την προτεινόμενη ρύθμιση, θα σημάνει την ολοκλήρωση μιας δομημένης και αποτελεσματικής διαδικασίας καταγραφής, αυξημένης θεσμικής αξίας, στην οποία συμπράττει και ο αρμόδιος Υπουργός.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Σε ότι αφορά στα δικαιώματα, στις υποχρεώσεις και σε λοιπές εκκρεμότητες, καθώς και στην υπεισέλευση του νέου φορέα στη θέση του καταργούμενου, όπως και για την πρόβλεψη κυριότητας επί της κινητής περιουσίας και της μεταφοράς των ταμειακών διαθεσίμων από το καταργούμενο ΝΠΔΔ στον νέο φορέα, όλα αυτά, αποτελούν νομοθετικές προβλέψεις αμετάβλητες από το 2019, σε όλους γνωστές.

Σε κάθε περίπτωση, με τις νομοτεχνικές αλλαγές που κατέθεσε ο αρμόδιος Υπουργός, δημιουργείται ένα προστατευτικό κέλυφος για την περιουσία και τη λειτουργία του νέου φορέα για ένα εύλογο διάστημα έως την ολοκλήρωση, υποβολή και έγκριση της έκθεσης καταγραφής και παρέχονται διευκολύνσεις στην εκπλήρωση των υποχρεώσεών του.

Οι δε σκέψεις που εκφράστηκαν όσον αφορά χειρισμούς και διαδικασίες εκκαθάρισης «τύπου Κωπαΐδας», αυτές έχουν δοκιμαστεί στην πράξη, έχουν αποδειχθεί πολλές φορές χρονοβόρες, δαπανηρές, συχνά σχεδόν ατελέσφορες, που αντί να «απελευθερώσουν» το νέο εγχείρημα, το «ναρκοθετούν».

Σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνεται και στον νόμο του 2019, οι πόροι του νέου φορέα μπορεί να είναι και επιχορηγήσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, περιλαμβανομένων και προγραμμάτων τεχνικής βοήθειας, που συγχρηματοδοτούνται ή χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή Διεθνείς Οργανισμούς ή εθνικούς πόρους.

Αυτοί μπορούν να αναζητηθούν και να αξιοποιηθούν, ανάλογα και με το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης.

Όπως και να έχει, η Κυβέρνηση θα αξιοποιήσει κάθε διαθέσιμο πόρο για να στηρίξει πρωτοβουλίες που μπορούν να δώσουν αναπτυξιακή δυναμική στη χώρα.

Ήδη, υφίστανται 48 εκατ. ευρώ για την αξιοποίηση του περιουσιακού στοιχείου.

Με τις απαιτούμενες ενέργειες που επισπεύδει ο Δήμος Λαμιέων, το έργο αναμένεται – σύντομα – να εκκινήσει.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Κλείνοντας, θέλω να κάνω ένα σχόλιο προς την Αξιωματική Αντιπολίτευση.

Ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει αναδρομές στην περίοδο 2015 – 2019.

Στις αναδρομές που κάνετε, καλό θα ήταν να θυμηθείτε:

Ημερομηνία: 27 Ιουλίου 2017.

Τόπος: Δημοτικό Θέατρο Λαμίας.

Ο τότε πρωθυπουργός κ. Τσίπρας δεσμεύεται για διοργάνωση «Διεθνούς Έκθεσης Λαμίας» το 2018, με κάποιους σημερινούς Συναδέλφους, που ήταν τότε παρόντες, και στην Επιτροπή χθες λιθοβολούσαν από την εξέδρα, να χειροκροτούν.

Προφανώς, Έκθεση δεν έγινε, ούτε το 2017, ούτε το 2018, ούτε και το 2019, οπότε και ψηφίστηκε ο νέος Νόμος. Αλλά σήμερα, κουνούν το δάκτυλο.

Καταλήγω, η Λαμία, ως πρωτεύουσα της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας και έδρα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, δικαιούται να εφοδιασθεί με τον εκσυγχρονισμένο, θεσμικά και υλικοτεχνικά, θεσμό της Έκθεσης, ο οποίος, με καθαρή και συνεχή προσοχή των αρμοδίων και άγρυπνη φροντίδα της τοπικής κοινωνίας θα καταστεί προωθητικός παράγων ανάπτυξης της πόλης, της Περιφέρειας και της χώρας.

Προηγούμενο άρθρο Παρασκευή 19 Ιουλίου live μουσική βραδιά στο Παραμύθι!
Επόμενο άρθρο Beach Volley Camp στη Σκάλα Αταλάντης του Δήμου Λοκρών από 5 έως 9 Αυγούστου 2024