O βουλευτής Γεώργιος Κοτρωνιάς μίλησε χθες στην ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση για το ΣΝ του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών».
Παρατίθεται αναλυτικά η ομιλία του βουλευτή :
«….Ακούσαμε πολλά αυτές τις μέρες και νομίζω αξίζει να καταθέσω και κάποιες δικές μου σκέψεις.
Κοιτάξτε, μίλησαν όλοι για συναινέσεις, όμως ξεχνούν το βασικό, ίσως γιατί δεν έχουν ασκήσει δημοτική εξουσία: Ότι δηλαδή οι συναινέσεις δημιουργούνται όταν υπάρχει ξεκάθαρο θεσμικό τοπίο, ξεκάθαροι κανόνες, ξεκάθαροι ρόλοι δημάρχου και αντιπολίτευσης και αυτό που με τον ισχύοντα νόμο είναι ασαφές και ομιχλώδες, αποκαθίσταται σήμερα με το παρόν νομοσχέδιο.
Άκουσα συναδέλφους να λένε ότι ο Κλεισθένης εφαρμόζει την απλή αναλογική, άκουσα άλλους να ισχυρίζονται ότι δεν τον αφήσαμε να δείξει στην πράξη τα ευεργετικά του για την αυτοδιοίκηση αποτελέσματα.
Κυρίες και κύριοι ούτε απλή αναλογική ήταν, ούτε αδικήθηκε, αντίθετα γλύτωσε την χλεύη γιατί δεν πρόλαβε να δείξει το χάος που έφερε στην τοπική αυτοδιοίκηση. Και το δυσάρεστο σε αυτήν την ιστορία είναι ότι, αυτό το χάος φαίνεται να ήταν μία συνειδητή επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος χωρίς αυτοδιοικητικά στελέχη στην κοινωνία, επιθυμούσε να δώσει πρωταγωνιστικό ρόλο στις μικρές μειοψηφίες, που κατά συντριπτική πλειοψηφία τον εκπροσωπούν στις τοπικές κοινωνίες στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Καλά, κατανοητή η κομματική οπτική, είναι όμως εξωφρενικό να μην βλέπουν το δράμα των δήμων και των δημάρχων που θα τους καλούσαν οι πολίτες τους να λογοδοτήσουν μετά από τέσσερα χρόνια και αυτοί θα ήταν χαμένοι στις ισορροπίες με τους υπόλοιπους συνδυασμούς και ξέρετε ελάχιστα έργα και ανώδυνες μικρές παρεμβάσεις θα είχανε συμφωνηθεί, γιατί στα μεγάλα έργα, αυτά που αλλάζουν τις πόλεις, προφανώς δεν θα υπήρχε συμφωνία. Και όσοι έχουμε εμπειρία, ξέρουμε ότι και στα σημαντικότερα έργα, οι μειοψηφίες βρίσκουν και τονίζουν κάτι αρνητικό για να μην προχωρήσουν και κριθεί θετικά ο Δήμαρχος.
Κυρίες και κύριοι, αν συμφωνήσουμε ότι οι εκλογές δεν γίνονται έτσι απλά για να καταγράφονται οι πολιτικές δυνάμεις, αλλά έχουν ως σκοπό να κυβερνηθούν οι δήμοι, τότε στον ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να αναρωτηθούν γιατί επιμένουν να υπερασπίζονται ένα σύστημα ψευδοαναλογικής, ένα σύστημα που οδηγούσε μαθηματικά τους δήμους στην ακυβερνησία. Μήπως πιστεύουν ότι ο μέσος Έλληνας ψηφίζει για να δώσει τη δυνατότητα στις παρατάξεις και τους σχηματισμούς να διαπραγματεύονται, να διαλέγονται, σε μια ατέρμονη, ατελέσφορη διαδικασία?
Το διακύβευμα όλων των εκλογών σε όλες τις βαθμίδες είναι πάντα το ίδιο: να υπάρξει σχήμα ικανό να κυβερνήσει και να εφαρμόσει το πρόγραμμα του, έτσι ώστε να κριθεί γι’ αυτό στις επόμενες εκλογές. Αν η Κυβέρνησή μας δεν διόρθωνε άμεσα με πυροσβεστικές τροποποιήσεις, ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ θα είχε τινάξει την τοπική αυτοδιοίκηση στον αέρα, δημιουργώντας ένα χάος ακυβερνησίας, αλλά αν θέλετε περνώντας και μια νοοτροπία πολιτικής συναλλαγής.
Το παρόν νομοσχέδιο αναδεικνύει δύο πράγματα:
- Πρώτον, τον ρεαλισμό και τη θέληση της Νέας Δημοκρατίας να υπάρξουν ισχυροί και ανεξάρτητοι Δήμοι στη χώρα και
- Δεύτερον, τη μεγάλη διαφορά Νέας Δημοκρατίας και ΣΥΡΙΖΑ, τη μεγάλη διαφορά Μητσοτάκη και Τσίπρα, αφού ο πρώτος θέλει μια ανεξάρτητη, δημιουργική και δυναμική αυτοδιοίκηση, ενώ ο δεύτερος θέλει μια αυτοδιοίκηση πεδίο διελκυστίνδας άκαρπων πολιτικών ιδεών, χωρίς δημιουργικό αντίκρισμα.
Με το παρόν, λοιπόν, θεσμοθετείται ένα ολοκληρωμένο νομικό πλαίσιο για την εκλογή δημοτικών και περιφερειακών αρχών, το οποίο θα διασφαλίζει την ορθή και απρόσκοπτη άσκηση των καθηκόντων τους, ενώ ενισχύεται η κυβερνησιμότητα σε τοπικό επίπεδο και η εύρυθμη λειτουργία των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης.
Στο πλαίσιο αυτό, καταργείται το λεγόμενο σύστημα της «απλής αναλογικής» στην κατανομή των εδρών του δημοτικού και περιφερειακού συμβουλίου και ενισχύεται η δυνατότητα αποτελεσματικής διοίκησης από τους εκλεγμένους Δημάρχους και Περιφερειάρχες, καθώς και η ελεύθερη άσκηση της πολιτικής τους, για την οποία εξ αρχής εκλέχθηκαν.
Να θυμίσουμε τα τερατουργήματα του 4555/18 του Κλεισθένη και τα γρήγορα αντανακλαστικά της νέας Κυβέρνησης της Ν.Δ.
Επιπλέον, να μην ξεχνάμε την πολιτική της Ν.Δ. για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, που την θέλει ευέλικτη και αποτελεσματική (βλ. ενίσχυση της Οικονομικής Επιτροπής), που θέλει τον ΕΝΦΙΑ μόνιμο πόρο της και που θα φέρει νομοσχέδιο για την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, αποσαφηνίζοντας τις αρμοδιότητες του κάθε βαθμού και του κάθε φορέα της γεν. Κυβέρνησης.
Με το νομοσχέδιο ενισχύεται η κυβερνησιμότητα, γιατί πιστεύουμε ότι πρώτα είναι ο Πολίτης και ο πολίτης θέλει αποτέλεσμα!!
Η Ν.Δ. δεν θέλει την Τοπική Αυτοδιοίκηση φτωχό συγγενή του κράτους, ο οποίος θα παρακαλεί για πόρους, τη θέλει έναν σύγχρονο, ισχυρό πυλώνα ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής.
Εστιάζοντας στα βασικά χαρακτηριστικά του νέου νόμου, θα αναφερθώ στα εξής:
- Ορίζεται πλέον η πενταετία ως σταθερός εκλογικός κύκλος, αρχής γενομένης από τις διοικητικές εκλογές που θα διεξαχθούν τον Οκτώβριο του 2023, αποδεσμεύονται από τις ευρωεκλογές και θα γίνονται την 2η Κυριακή του Οκτωβρίου.
- Το όριο εκλογής από τον πρώτο γύρο προσαρμόζεται στο 43% συν μία ψήφο, κάτι το οποίο είναι απόλυτα συνταγματικό και σωστό, γιατί:
- Τι γινόταν μέχρι τώρα; Μέχρι τώρα, την πρώτη Κυριακή μπορεί κάποιος να έπαιρνε 47% και υπήρχαν δύο πιθανότητες: ή την δεύτερη Κυριακή να σαρώσει και να πάρει πχ 55%,αλλά να μην έχει πλειοψηφία στο Δ.Σ., ή να γίνουν συμφωνίες μεταξύ των άλλων συνδυασμών, οι οποίες είχαν συγκεντρώσει, π.χ. 30%, 12% και 10%, δημιουργώντας έτσι πλήρη ανατροπή και αλλοιώνοντας ουσιαστικά τη λαϊκή βούληση τη δεύτερη Κυριακή.
- Και δεύτερον, όταν η χώρα μπορεί να κυβερνηθεί με αντίστοιχα ποσοστά, δεν μπορεί η αυτοδιοίκηση;
- Με το νομοσχέδιο ορίζεται ως όριο εκλογής δημοτικών ή περιφερειακών συμβούλων το 3%.
- Τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια θα απαρτίζονται κατά τα 3/5 από τους συμβούλους του νικητή συνδυασμού, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η διατήρηση της πλειοψηφίας των επιτυχόντων συνδυασμών.
- Παραμένει η εκλογή των προέδρων των τοπικών κοινοτήτων σε όλη την επικράτεια χωρίς εξαίρεση.
- Εξορθολογίζονται τα κωλύματα συμμετοχής και εκλογιμότητας, καθώς και τα ασυμβίβαστα που ισχύουν για τους υποψηφίους πρώτου βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης.
Συνοψίζοντας, το παρόν νομοσχέδιο σε αντίθεση με την προβληματική εφαρμογή του συστήματος της απλής αναλογικής, το οποίο τορπίλιζε σε μεγάλο βαθμό τη δυνατότητα αποτελεσματικής διοίκησης στις τοπικές αρχές, δίνει χειροπιαστές λύσεις. Λύσεις που παρέχουν την δυνατότητα στους εκλεγμένους Δημάρχους και Περιφερειάρχες να εφαρμόσουν τις προγραμματικές τους θέσεις και την δυνατότητα στην αντιπολίτευση να εφαρμόσει ουσιαστικό έλεγχο, με στόχο την παραγωγή διοικητικού αποτελέσματος υπέρ των πολιτών, οι οποίοι θα κρίνους τους Δημάρχους και τους Περιφερειάρχες για το έργο τους».