- LAMIA NEWS - https://www.lamianews.gr -

Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2021

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Συζητούμε αυτές τις ημέρες, στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, τον Κρατικό Προϋπολογισμό για το έτος 2021.

Προϋπολογισμός που κατατέθηκε σε μια περίοδο, κατά την οποία, παγκοσμίως, οι κοινωνίες δοκιμάζονται.

Δοκιμάζονται από την σοβαρότερη υγειονομική κρίση της τελευταίας εκατονταετίας.

Τα συστήματα υγείας, διεθνώς, πιέζονται.

Οι οικονομίες, παγκοσμίως, κλυδωνίζονται.

Στην ασυνήθιστα μεγάλη αβεβαιότητα και ανησυχία που συνδέονται με την άγνωστη εξέλιξη της πανδημίας, έρχεται να προστεθεί η ανάγκη ισχυροποίησης της χώρας για την αντιμετώπιση πρόσθετων προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο ελληνισμός και η πατρίδα μας.

Προκλήσεις που έχουν οικονομικές διαστάσεις, και απορρέουν από γεωπολιτικές εντάσεις, από ροές μεταναστών, από φυσικές καταστροφές.

Μέσα σ’ αυτό το ρευστό περιβάλλον, καταθέσαμε τον Προϋπολογισμό.

Έναν Προϋπολογισμό:

 

Συμπερασματικά, πρόκειται για έναν Προϋπολογισμό που στοχεύει στην υπέρβαση της κρίσης, με την οικονομία σε λειτουργία και την κοινωνία όρθια, που θέτει τις βάσεις, αρχικά, για ταχεία ανάκαμψη και, στη συνέχεια, μετά το πέρας της πανδημίας, για υψηλή, διατηρήσιμη, έξυπνη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη.

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Να γίνω συγκεκριμένος:

 

1ον. Το Σχέδιο είναι ένας Προϋπολογισμός συνέπειας και συνέχειας.

Συνέπεια ως προς τις πολιτικές που έχουμε δεσμευτεί να υλοποιήσουμε, ακόμη και μέσα σε δύσκολες οικονομικά συνθήκες.

Και συνέχεια «βηματισμού στο μονοπάτι» στο οποίο είχε αρχίσει να μπαίνει η ελληνική οικονομία, από το 2ο εξάμηνο του 2019, με την εφαρμογή ενός διαφορετικού μείγματος πολιτικής από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Μείγμα πολιτικής που περιελάμβανε, πέρα από την εξάλειψη των δημοσιονομικών υπερβάσεων, την άμεση χαλάρωση των συνθηκών ρευστότητας στην οικονομία με την πλήρη άρση των capital controls, τη στήριξη των τραπεζών στην προσπάθεια διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων μέσω του σχεδίου «Ηρακλής», τα μόνιμα μέτρα ελάφρυνσης του φορολογικού βάρους νοικοκυριών και επιχειρήσεων, και τη διαμόρφωση ενός νέου αναπτυξιακού πλαισίου, με επιτάχυνση της υλοποίησης σημαντικών επενδυτικών σχεδίων και την ταχύτερη εκτέλεση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.

Μείγμα πολιτικής που ενίσχυσε, γρήγορα, τις προσδοκίες των πολιτών, τις συνθήκες ρευστότητας της οικονομίας και την εμπιστοσύνη του διεθνούς περιβάλλοντος.

Το αποτέλεσμα ήταν ο ετήσιος ρυθμός μεγέθυνσης της οικονομίας να επιταχυνθεί το 2019, σε σχέση με το 2018.

Και για πρώτη φορά από το 2007, η ανάπτυξη στη χώρα μας να είναι, το 2019, υψηλότερη από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο!

Δυναμική που συνεχίστηκε και τους πρώτους μήνες του 2020.

 

2ον. Ο Προϋπολογισμός είναι ρεαλιστικός, λαμβάνοντας βέβαια υπόψη τις τεράστιες αβεβαιότητες που σήμερα υφίστανται.

Αυτό επιβεβαιώνει το consensus των ευρωπαϊκών και διεθνών οργανισμών.

 

Ακούω κριτική από την Αντιπολίτευση για τη συνεχή αλλαγή των εκτιμήσεων.

Υποθέτω ότι είτε είναι «εκτός τόπου και χρόνου», είτε έχουν «μαντικές ικανότητες» του πώς θα εξελισσόταν η υγειονομική κρίση, κάτι που ήταν άγνωστο, παγκοσμίως.

Η απάντηση είναι προφανής…

Μία αναδρομή στις αναθεωρήσεις των ευρωπαϊκών εκτιμήσεων, θα επιβεβαιώσει ότι η Αντιπολίτευση είναι εκτός πραγματικότητας.

 

Επίσης, ακούω κριτική από την Αντιπολίτευση για την αλλαγή των προβλέψεων σε σχέση με το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, πριν από μόλις έναν περίπου μήνα.

Και εδώ όμως η κριτική είναι έωλη!

Δείγμα άγνοιας και καιροσκοπισμού!

Και αυτό διότι, τον τελευταίο μήνα, όπως επιβεβαίωσε χθες και ο Επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, είχαμε καινούργια δεδομένα:

1ον. Είχαμε ένα νέο, μεγαλύτερο κύμα της πανδημίας, με σημαντικές μακροοικονομικές επιπτώσεις, που μεταφέρονται και στο 2021.

2ον. Είχαμε την ανάγκη λήψης νέων περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση των συνεπειών του δεύτερου κύματος.

3ον. Και τέλος, είχαμε την προς τα κάτω αναθεώρηση του επιπέδου του ΑΕΠ από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, για την περίοδο 2015-2018, δηλαδή για την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Μάθαμε, μετά την κατάθεση του Προσχεδίου, στις 16 Οκτωβρίου, ότι η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ άφησε 5 δισ. ευρώ λιγότερο πλούτο το 2018.

Και κάτι ακόμη:

Καλύτερα, Συνάδελφοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, μην αναφέρεστε σε προβλέψεις.

Γιατί σε όλα τα χρόνια διακυβέρνησής σας αποτύχατε στις εκτιμήσεις σας για την ανάπτυξη!!!

Είχατε 0 στα 4!!!

 

Τέλος, η Αντιπολίτευση υποστηρίζει ότι η εκτίμηση για το ποσοστό ανεργίας το 2020 και το 2021, είναι υπεραισιόδοξη.

Βέβαια, η ΕΛΣΤΑΤ, μέχρι σήμερα μας δικαιώνει.

Όπως και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Και αυτό οφείλεται στην υλοποίηση μέτρων διατήρησης και τόνωσης της απασχόλησης, όπως είναι η αποζημίωση ειδικού σκοπού, το πρόγραμμα ΣΥΝ-Εργασία και η κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών για τη δημιουργία 100.000 νέων θέσεων εργασίας.

Τα σημάδια ανθεκτικότητας της αγοράς εργασίας επιβεβαιώνονται και από 3 μελέτες:

 

 

 

Βέβαια, αυτά τα στοιχεία δεν μπορούν να αποτελούν αντικείμενο θριαμβολογίας, σε μία εξαιρετικά δύσκολη χρονική συγκυρία για εργαζόμενους και επιχειρήσεις.

Ούτε όμως μπορούν να αποτελούν αντικείμενο κινδυνολογίας, όπως κάνει η Αξιωματική Αντιπολίτευση, η οποία ποντάρει στην καταστροφή.

 

3ον. Ο Προϋπολογισμός είναι αναπτυξιακός.

Σε αυτή την κατεύθυνση, εκτός των επεκτατικών δημοσιονομικών μέτρων, των μέτρων ενίσχυσης της ρευστότητας της οικονομίας και των μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών, σημαντικός καθίσταται ο ρόλος του Ταμείου Ανάκαμψης.

Για τη βέλτιστη παραγωγική αξιοποίηση των πόρων του, επεξεργαζόμαστε ένα ολοκληρωμένο και συνεκτικό Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης.

Οι προτεραιότητές του εστιάζουν στη στήριξη της επιχειρηματικότητας, στην προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων, στην προώθηση της καινοτομίας, στην ενίσχυση της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής, στην πράσινη ανάπτυξη, στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την τεχνολογική αναβάθμιση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, στην αναβάθμιση των υποδομών και στη στήριξη της περιφέρειας.

Και όλα αυτά σε συνδυασμό και συμπληρωματικά με τα άλλα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αποτυπώνονται στο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2027.

 

Κεντρικός στόχος της Κυβέρνησης είναι η συστηματική αύξηση του κατά κεφαλήν πραγματικού εισοδήματος, ώστε αυτό να συγκλίνει σταδιακά με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Επιπλέον βασικοί στόχοι κατά τη διαδικασία σύγκλισης είναι η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και η βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων.

Επισημαίνονται δύο βασικές προϋποθέσεις για την επίτευξη ουσιαστικής σύγκλισης του ελληνικού με το μέσο ευρωπαϊκό εισόδημα.

Πρώτον, η σημαντική αύξηση της απασχόλησης, τόσο μέσω της μείωσης της ανεργίας όσο και μέσω της αύξησης της συμμετοχής στην αγορά εργασίας υποαπασχολούμενων ομάδων του πληθυσμού, όπως οι γυναίκες και οι νέοι.

Η αυξημένη απασχόληση, επιπλέον, θα συμβάλλει στην άμβλυνση των κοινωνικών αποκλεισμών και στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.

Και δεύτερον, η ισχυρή αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας, που θα διασφαλίσει την ευημερία των νοικοκυριών.

Η αύξηση της παραγωγικότητας απαιτεί αύξηση του παραγωγικού κεφαλαίου και επομένως νέες επενδύσεις, τόσο από τις εγχώριες επιχειρήσεις όσο και από ξένες, ώστε να περιοριστεί και το τεράστιο επενδυτικό κενό της χώρας.

Ενώ επίσης απαιτεί και την ενσωμάτωση καινοτόμων μεθόδων παραγωγής και νέων τεχνολογιών.

 

4ον. Ο Προϋπολογισμός είναι φιλο-επενδυτικός.

Ενσωματώνει μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, και περικλείει πρωτοβουλίες ενίσχυσης της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.

Συγκεκριμένα, η σημερινή Κυβέρνηση έχει μειώσει, με μόνιμο τρόπο, συγκεκριμένους φόρους και ασφαλιστικές εισφορές.

Προφανώς, αυτές οι μειώσεις θα ισχύσουν και το 2021, και τα επόμενα χρόνια!

 

Επίσης, μέσα στη υγειονομική κρίση, προχωρήσαμε σε πρόσθετες και σημαντικές, μη μόνιμες μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών.

Και αυτό διότι, στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, οι ευρωπαϊκοί Προϋπολογισμοί δεν μπορούν να περιλαμβάνουν μόνιμα δημοσιονομικά μέτρα.

Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων:

Προσδοκούμε, όταν κλείσει η παρένθεση της υγειονομικής κρίσης, και ανάλογα και με τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας και τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης, σε κάποιους από αυτούς τους φόρους και τις ασφαλιστικές εισφορές, ή σε κάποιους άλλους, να μονιμοποιηθούν οι μειώσεις τους.

Και φυσικά, να επαναλάβω και να τονίσω, ότι όπως συνέβη το 2020, έτσι και το 2021, δεν υπάρχει ούτε ένας πρόσθετος φόρος για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις!

Ας αφήσουν λοιπόν κάποιοι την κινδυνολογία στην άκρη!

 

Επίσης, μέσα στην υγειονομική κρίση δημιουργήθηκαν και εργαλεία ενίσχυσης της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία.

Η συνολική στήριξη της ελληνικής οικονομίας από το ΤΕΠΙΧ, το Ταμείο Εγγυοδοσίας και την Επιστρεπτέα Προκαταβολή διαμορφώνεται, μέχρι σήμερα, περίπου στα 8,8 δισ. ευρώ.

Η συνολική «ένεση» ρευστότητας αναμένεται να ξεπεράσει, μέσα από αυτά μόνο τα εργαλεία, τα 12 δισ. ευρώ εφέτος.

Και αυτό διότι η επιστρεπτέα προκαταβολή διευρύνεται και επεκτείνεται, και το 2021!

Αναμένεται, μόνο για εφέτος, να διαμορφωθεί πλέον περίπου στα 5,4 δισ. ευρώ.

 

5ον. Ο Προϋπολογισμός είναι μεταρρυθμιστικός.

Η Κυβέρνηση, τον τελευταίο χρόνο, υλοποίησε σειρά μεταρρυθμίσεων.

Ακόμη και μέσα στην πανδημία, ο σχεδιασμός μας όχι μόνο δεν «εκτροχιάστηκε», αλλά συντελέστηκε και ουσιαστική πρόοδος.

Πρόοδος που αναγνωρίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην 8η Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας.

Ενδεικτικά, παρά τις αντίξοες συνθήκες, στο Υπουργείο Οικονομικών:

 

Το 2021, υπό ευνοϊκότερες – προσδοκούμε – συνθήκες, θα συνεχίσουμε την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων, με στόχο την επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης, τη δημιουργία πολλών και καλών θέσεων απασχόλησης και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.

 

6ον. Ο Προϋπολογισμός είναι ευέλικτος.

Η αβεβαιότητα επιβάλλει εγρήγορση και προσαρμοστικότητα.

Το 2020 διαφοροποιήσαμε σημαντικά τις προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής, προχωρώντας σε μία δημοσιονομικά επεκτατική πολιτική, προκειμένου να επιτύχουμε συγκεκριμένους στόχους:

 

Για το 2021, εκτός από την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης, βασικές προτεραιότητες αποτελούν:

 

Τα μέτρα που διαρκώς λαμβάνονται, επεκτείνονται, ενισχύονται και εμπλουτίζονται.

Σε πλήρη εξέλιξη, αναμένεται να ανέλθουν στα 24 δισ. ευρώ το 2020.

Ό,τι είχα πει μάλιστα κατά τη συζήτηση του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού, δηλαδή ότι ανάλογα με την εξέλιξη της διασποράς του ιού είναι πιθανόν να αναληφθούν πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις, σήμερα επιβεβαιώνεται!

Τόσο για το 2020, όσο και για το 2021!

Προσθέτοντας 7,5 δισ. ευρώ μέτρα αντιμετώπισης των επιπτώσεων της πανδημίας το 2021!

Και ανεβάζοντας το συνολικό ύψος των παρεμβάσεων στα 31,5 δισ. ευρώ, όσο δηλαδή είναι και το ύψος της χρηματοδότησης μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης τα επόμενα χρόνια!

Και είμαστε εδώ, ως Υπουργείο Οικονομικών, για όσο χρειαστεί και για ότι απαιτηθεί!

Με σοβαρότητα, υπευθυνότητα και γρήγορα αντανακλαστικά, μακριά από το αντιπολιτευτικό κρεσέντο πλειοδοσίας και παραλογισμού!

 

Και φυσικά παραμένει, και για το 2021, η δημοσιονομική ευελιξία.

Ευρωπαϊκή απόφαση που έχει ως στόχο να προφυλαχθεί, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, από τις επιπτώσεις της πανδημίας ο παραγωγικός και κοινωνικός ιστός, και να μην παρεμποδιστεί η σημαντική ανάκαμψη, που σε κάθε περίπτωση προβλέπεται για το επόμενο έτος.

Άλλο όμως δημοσιονομική ευελιξία, και άλλο δημοσιονομικός εκτροχιασμός, που μας εισηγείται, ανεύθυνα, η Αξιωματική Αντιπολίτευση!

 

7ον. Ο Προϋπολογισμός είναι κοινωνικά δίκαιος.

Πριν και κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, σχεδιάζουμε και υλοποιούμε πολιτικές που ενέχουν το στοιχείο της κοινωνικής δικαιοσύνης, με τη στήριξη της απασχόλησης και του διαθέσιμου εισοδήματος.

 

Ενδεικτικά, τις επόμενες ημέρες και εβδομάδες:

 

Το Οικονομικό Επιτελείο συνεπώς, σε αυτή την κρίσιμη στιγμή, με μειωμένα έσοδα λόγω φορολογικών και ασφαλιστικών αναστολών και περιορισμών στη λειτουργία της οικονομίας, έχει πάρει «στην πλάτη» του, όπως έχει καθήκον μέσα στην πρωτοφανή αυτή κρίση, την ελληνική κοινωνία, καταβάλλοντας μισθούς, συντάξεις, επιδόματα και αποζημιώσεις, σε μισθωτούς, συνταξιούχους, ελεύθερους επαγγελματίες και ανέργους.

Και θα συνεχίσει να το πράττει, για όσο χρειαστεί!

Γιατί λειτουργήσαμε με σύνεση, σωφροσύνη και διορατικότητα, «χτίζοντας» στο μεσοδιάστημα επαρκή ταμειακά διαθέσιμα.

Και μη ακολουθώντας, ευτυχώς για την κοινωνία και την οικονομία, τις ανεύθυνες και λαϊκίστικες προτροπές της Αντιπολίτευσης, που σήμερα θα μας είχαν οδηγήσει σε αδιέξοδα!

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Συμπερασματικά, ο Προϋπολογισμός του 2021, υπό συνθήκες εξαιρετικής αβεβαιότητας, είναι ρεαλιστικός, αναπτυξιακός, φιλο-επενδυτικός, μεταρρυθμιστικός, ευέλικτος και κοινωνικά δίκαιος.

Η ορθότητα των χαρακτηριστικών που τον διέπουν, αναγνωρίζεται από την κοινωνία, τους εταίρους, τους επενδυτές, τους οίκους αξιολόγησης και τις αγορές.

Κερδίσαμε εμπιστοσύνη και αξιοπιστία, επιδεικνύοντας σοβαρότητα και υπευθυνότητα!

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Θα επαναλάβω ότι ο υπό συζήτηση Προϋπολογισμός αποδεικνύει ότι το Οικονομικό Επιτελείο της Κυβέρνησης ζει μέσα στην οικονομία και την κοινωνία, και όχι σε «γυάλινους πύργους».

Αντιλαμβάνεται τις δυσκολίες τους, ακούει το σφυγμό τους, και αντιδρά με αμεσότητα.

Παρεμβαίνει υποστηρικτικά, έγκαιρα και στοχευμένα, στον βαθμό και τον χρόνο που οι παρούσες, έκτακτες, συνθήκες απαιτούν.

Στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε και αυτή τη μεγάλη δοκιμασία, με όσο το δυνατόν λιγότερες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις.

Παράλληλα, διατηρούμε αποθέματα για κάθε ενδεχόμενη εθνική ανάγκη.

Ταυτόχρονα, κινούμαστε και με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, θέτοντας, με τις συνεκτικές πολιτικές μας, στέρεες βάσεις για να ανακάμψουμε, και να επιτύχουμε, το ταχύτερο δυνατόν, διατηρήσιμη και κοινωνικά δίκαιη ανάπτυξη.

Είναι χρέος όλων μας έναντι των καλών σελίδων της ιστορίας μας και των επόμενων γενεών, να έχουμε μία διεθνώς αξιοπρεπή και διαρκώς ισχυροποιούμενη Πατρίδα!

Θα τα καταφέρουμε!

Με σχέδιο, συνεργασία, μεθοδικότητα, εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας και σκληρή δουλειά!