Ειδήσεις

Συνεχίζεται ακόμα πιο πλούσιο το πρόγραμμα του 9ου BeyondBorders στο Καστελλόριζο


Αμείωτο το ενδιαφέρον στο Κυρίως Διαγωνιστικό τμήμα με ταινίες που μιλούν για μια παιδική ηλικία όχι τόσο ιδανική, για μετανάστευση, φτώχεια, εργασιακά δικαιώματα, ολοκληρωτικά καθεστώτα και πόλεμο. Δυναμική έναρξη του μicro διαγωνιστικού τμήματος, διεξαγωγή του AudiovisualPitchingLab, ολοκλήρωση του Φόρουμ Συμπαραγωγών με συμμετοχή διακεκριμένων ανθρώπων του κινηματογραφικού χώρου, ορόσημα του ντοκιμαντέρ στο Πανόραμα, όλα αυτά μόλις στη μέση μιας κινηματογραφικής εβδομάδας BeyondBorders στο Καστελλόριζο.

Στρατηγικός Εταίρος του BeyondBorders είναι η ΔΕΗ, η κορυφαία εταιρεία ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη που στηρίζει ενεργά τις τέχνες και τον πολιτισμό. Ως αναπόσπαστο κομμάτι του κοινωνικού και οικονομικού ιστού της χώρας, η ΔΕΗ ενισχύει το διάλογο με τον πολιτισμό και την τέχνη, υποστηρίζοντας όλους και όσα μας οδηγούν στο μέλλον, ένα μέλλον καλύτερο για όλους, όπου τον πρώτο λόγο έχει ο πολιτισμός.

Την Τετάρτη και την Πέμπτη παρακολουθήσαμε στο Κυρίως Διαγωνιστικό τμήμα ταινίες από τον Καναδά, την Ιταλία, την Πολωνία, την Ισπανία, τη Γερμανία/Λευκορωσία και την Ελβετία.Οι ταινίες Bangarang του GiulioMastromauro και Koka του AliaksandrTsymbaliuk ολοκλήρωσαν κατά κάποιον τρόπο ένα τρίπτυχο του φεστιβάλ που, μαζί με την ουγγρική ταινία Kix, καταπιάνεται με την παιδική ηλικία. Το Bangarang αναφέρεται στα παιδιά του Τάραντα στον Ιταλικό νότο, μιας βιομηχανικής, μολυσμένης και παραμελημένης περιοχής, αποκλειστικά μέσα από την αγνή ματιά των παιδιών. Η χαλυβουργία του Τάραντα είναι το πιο ρυπογόνο εργοστάσιο της Ευρώπης και ενώ ζουν εκεί 23.000 παιδιά κάτω των 14 ετών, κάθε χρόνο πεθαίνουν περίπου 1650 κάτοικοι εξαιτίας της μόλυνσης.Στο Koka παρακολουθούμε τον εκπληκτικό ομώνυμο ανήλικο ήρωα να ζει με τον πατέρα του σε μια σχέση συνάμα τραχιά και τρυφερή και να εργάζεται υπό σκληρές συνθήκες στον Βερίγγειο πορθμό, μια στενή λωρίδα παγωμένου νερού που χωρίζει τη Ρωσία από την Αμερική.Στην ταινία Reset του MinBae τίθεται το βασανιστικό ερώτημα τι συνέβη με το οχηματαγωγό Seawol της Ν. Κορέας το 2014 που βυθίστηκε παίρνοντας μαζί του 304 επιβάτες, κυρίως μαθητές που τους είχε ζητηθεί να παραμείνουν στις καμπίνες τους. Ο σκηνοθέτης χρειάστηκε πάρα πολύ χρόνο για να πείσει τους γονείς των θυμάτων να του μιλήσουν για ένα δυστύχημα που δεν διευκρινίστηκε ποτέ, ούτε αποδόθηκαν οι ανάλογες ευθύνες. Το TheThreeFatalitiesofTeofiloDelValle του ManuelDeJuanNavarro μέσα από έρευνα σε σπάνια αρχεία και συνεντεύξεις προσπαθεί να ρίξει φως στην πρώτη δολοφονία από ένοπλους αστυνομικούς από τότε που ο Χουάν Κάρλος Ι έγινε αρχηγός του κράτους, κατά τη διάρκεια εργατικής διαδήλωσης το 1976 – αναδεικνύοντας έτσι μια εποχή που πολλοί αγωνίστηκαν για να διασφαλίσουν ότι απολαμβάνουμε τα δικαιώματα που έχουμε σήμερα. Αγώνες, αυτή τη φοράαπό γυναίκες διαφορετικών γενεών για δημοκρατία στη Λευκορωσία υπό το καθεστώς Λουκασένκο, παρακολουθούμε στο ντοκιμαντέρ Who, ifnotus?- TheFightforDemocracyinBelarus της JulianeTutein.Στο 2GτουKarimSayadακολουθούμε την πορεία τεσσάρων πρώην διακινητών που προσπαθούν να βγάλουν τα προς το ζην, μετά την απαγόρευση της παράνομης μεταφοράς μεταναστών από την κυβέρνηση του Νίγηρα.

Στο γραφικό, σαν σκηνικό μιας άλλης εποχής, προαύλιο του Αη-Γιώργη στο Καστελλόριζο έκανε την πρεμιέρα του την Πέμπτη το μicro Διαγωνιστικό τμήμα με ταινίες που ξεχώρισαν μέσα από εκατοντάδες υποβολές. Όπως τόνισαν οι διοργανωτές «Εδώ και τρία χρόνια ξεκινήσαμε με το μicro διαγωνιστικό κάνοντας παράλληλα επαφές και δικτύωση με κινηματογραφικές σχολές απ’ όλον τον κόσμο, ώστε να στηρίξουμε και να τροφοδοτήσουμε την ακόρεστη κοινότητα νέων δημιουργών και να δώσουμε ένα χώρο ανάπτυξης των ταλέντων τους. Αν δεν το κάνουμε τώρα, δεν θα έχουμε καλές ταινίες στο μέλλον». Με την Αυστραλία τιμώμενη χώρα φέτος, το τμήμα ξεκίνησε με την ταινία Dippedinblack των MatthewThorne&DerikLynch που ακολουθεί τον αυτόχθονα Derik από την καταπίεση της ζωής των λευκών της πόλης στην Αδελαΐδα, πίσω στο σπίτι του στην απομακρυσμένη κοινότητα Anangu της Aputula. Ο DerikLynch ήταν παρών στην προβολή και τόνισε ότι είναι η πρώτη φορά που ταξιδεύει μόνος του, εκπληρώνοντας έτσι και μια προφητεία της προγιαγιάς του. Μίλησε για θέματα σεξουαλικής ταυτότητας και έκφρασής της, καθώς και για την πρόσκληση του να συν-σκηνοθετεί με λευκό Αυστραλό, που εκπροσωπεί ένα όχι μόνο πολύ διαφορετικό υπόβαθρο αλλά και τη φυλή που προκάλεσε τόσα δεινά στον τόπο του. Παρών ήταν και ο σκηνοθέτης της ταινίας Monument, MaksimAvdeev που μοιράστηκε με το κοινό τις δυσκολίες στη σχέση του με τον πατέρα του. Ο Maksim έφυγε από τη Ρωσία, καθώς ένιωθε κίνδυνο λόγω της ομοφυλοφιλίας του, σε μια χώρα που, όπως είπε, κηρύττει LGBTQ οργανώσεις ως εξτρεμιστικές και επιλέγει πολεμικές πρακτικές. Στην ταινία LosSandys του JaimePuerta βλέπουμε τις δυσκολίες που προκαλεί η φτώχεια μέσα από τα μάτια μιας Μεξικανής μετανάστριας και χήρας με επτά παιδιά, τα οποία για ένα διάστημα προσπάθησαν να συμβάλουν στα οικονομικά παίζοντας μουσική σε εκδηλώσεις. Η μετανάστευση θίγεται και στην Εσωτερική των Λάουρα Μαραγκουδάκη & Τατιάνας Μαυρομάτη, ένα πορτρέτο της «αόρατης» εργασίας των Γεωργιανών γυναικών που δουλεύουν ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί σε ελληνικά νοικοκυριά, χωρίς νομική αναγνώριση και ασφάλιση, με λίγα χρήματα και το πολύ μία μέρα ρεπό. Η ταινία TheBoard της CarmenTortosa απέδωσε γλαφυρά την πραγματικότητα των εργαζομένων που βρίσκονται σε παρατεταμένη αναρρωτική άδεια ή που ζητούν πιστοποίηση μόνιμης αναπηρίας στην Ισπανία. Στο A beautifulday του StefanoObino, το προσωπικό ημερολόγιο μιας μητέρας μας οδηγεί σε ένα ποιητικό ταξίδι μέσα από τις ζωές των πολλών παιδιών που διέφυγαν από τον πόλεμο του ISIS και τα οποία ο κόσμος έχει ξεχάσει, ενώ στην ταινία ReemAlShammaryTheBedouinBoxeur του MattiaRambertiτο θαυμασμό του κοινού κέρδισε η βεδουΐνα πυγμάχος που μέσα από δυσκολίες και απογοητεύσεις παλεύει για το όνειρό της. Μεγαλωμένη σε μια κοινωνία όπου η εκπαίδευση και ο αθλητισμός«δεν χρειάζονται στις γυναίκες», η πυγμάχος εμπνέει νεότερες γυναίκες να αγωνιστούν κατά της ανισότητας των φύλων στην Ιορδανία.

Ολοκληρώθηκε την Πέμπτη το διήμερο AudiovisualPitchingLab, όπου ενδιαφέροντα, επίκαιρα σχέδια ταινιών τεκμηρίωσης απ’ όλον τον κόσμο παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν διαδικτυακά με κορυφαίους επαγγελματίες από το χώρο της κινηματογραφικής βιομηχανίας, οι οποίοι υποστήριξαν καθοριστικά τους συμμετέχοντες,μοιραζόμενοι τις σκέψεις, εντυπώσεις και ιδέες τους επάνω στις προτάσεις. HeadModerator είναι η ClaudiaSchreiner, επικεφαλής του Masterschool στο DocumentaryCampus με έδρα το Βερολίνο και το Μόναχο, ενώ η κριτική επιτροπή αποτελείται από προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές/ριες από το συνεργαζόμενο Δίκτυο Κινηματογραφικών Σχολών του Φεστιβάλ.Φέτος συμμετείχαν τα εξής projects: Η Κοινωνία των Δελφινιών (Βίκυ Μαρκολέφα), Γιαγιά (Ασπασία Καζέλη), Ό,τι χρειαζόμαστε βρίσκεται πάνω στη γη (Έλενα Κολλάτου, Λεωνίδας Τουμπάνος), Ποιος σκότωσε τη JackieO; (Σοφία Φαραντάτου), ApolloonEarth (RadekSevcik), BiginGaziBaba (PaulineBlanchet), Condemnedtodream: APalestiniantheatreinresistance(MuallemAshtar), LetthemHug (JemmaPotgieter), MenesTake 5 (RolaShamas), TheRabbiswife (CharlottePeters), ReminiscingKanat (CanTure), TheWinged (InesPerot). Από αυτή τη χρονιά, η FilmikiProductions, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής στην Ελλάδα, σε συνεργασία με το BeyondBorders, θα προσφέρει ως έπαθλο, στο project που θα διακριθεί, έναν κύκλο καθοδήγησης με εξατομικευμένες συμβουλές χρηματοδότησης και ανάπτυξης, αξίας 1.500€.

Αφορμή για μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση έδωσε η παρουσίαση του βιβλίου της Τατιάνας Σταύρου,Ελληνικός Φιλολογικός Σύλλογος Κωνσταντινούπολης(1967, επανέκδοση από το ΙΔΙΣΜΕ) από την καλλιτεχνική διευθύντρια του BeyondBorders, Ειρήνη Σαρίογλου και τον συγγραφέα και δημοσιογράφο Παύλο Μεθενίτη. Όπως ανέφεραν οι ομιλητές, ο Σύλλογος αποτελούσε τον 19ο αιώνα έναν μεγάλο, λαμπρό πόλο έλξης ανθρώπων του πολιτισμού και του πνεύματος απ’ όλον τον κόσμο, καθώς οι Έλληνες είχαν επενδύσει στην παιδεία. Με σχολεία που ίδρυε, όπως το περίφημο Ζάννειο, μαθήματα ιστορίας, μηνιαίες εκδόσεις, εκδηλώσεις, μια βιβλιοθήκη, της οποίας 150.000 τόμοι βρίσκονται ακόμα κατασχεμένοι και αζήτητοι στην Άγκυρα, ο Σύλλογος επιτέλεσε τεράστιο έργο μέχρι το 1922 που διαλύθηκε. Το Μέγαρο όπου στεγαζόταν αλλάζει χρήσεις, ώσπου τελικά κατεδαφίζεται, αλλά η δόξα του καταγράφεται στο βιβλίο αυτό της Τ. Σταύρου. Το ΙΔΙΣΜΕ έχει εμπνευστεί μάλιστα το λογότυπό του, αλλά και πολλές από τις δράσεις του, από τον Σύλλογο.

Παράλληλα, συνεχίστηκαν με ακόμα πιο μεγάλη και ενθουσιώδη συμμετοχή των παιδιών οι δράσεις και οι εκδηλώσεις του φεστιβάλ: Τα πρωινά στον όμορφο χώρο του Λυκείου Ελληνίδων η Λίλη Τέγου και η Νίκη Γκουντούμη, με αφορμή ένα παραμύθι, ταξιδεύουν τα παιδιά στον κόσμο της μουσικής και του χορού με συνοδεία ζωντανής μουσικής, μαθαίνοντας τραγούδια και φτιάχνοντας μια μικρή ορχήστρα. Στην πλατεία Αγίου Γεωργίου οι Νίκος και Ευάγγελος Τζέλλος μαθαίνουν στα παιδιά παραδοσιακούς χορούς απ’ όλην την Ελλάδα από Ίσσο από τα Δωδεκάνησα, Χασαπιά από τη Μικρά Ασία και Συρτό που συναντάται σε όλη την Ελλάδα μέχρι, φυσικά, Σούστα από το Καστελλόριζο, ενώ το μεσημέρι τα παιδιά εξοικειώνονται με τον κινηματογράφο, αλλά και την έκφραση συνολικά, μέσα από βιωματικά κινηματογραφικά εργαστήρια του ΕΚΟΜΕ με συντονιστές τους Δημήτρη Παπαχαραλάμπους και Ματούλα Παπαδημητρίου. Νωρίς το βράδυ η πλατεία γίνεται ένα με το Θέατρο Σκιών του Αλέξανδρου Μελισσηνού που προσφέρει άπειρο γέλιο σε μικρούς αλλά και μεγάλους.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.beyondborders.gr ή να επικοινωνήσετε με το Φεστιβάλ στη διεύθυνση info@beyondborders.gr.Μείνετε συντονισμένοι για όλες τις δράσεις και τα νέα του BeyondBorders, ακολουθώντας το Φεστιβάλ στο Facebook, στο Instagram, στο YouTube και στο LinkedIn.

Συν-διοργάνωση: Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και με την υποστήριξη της Βουλής των Ελλήνων, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών, της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, της Πρεσβείας της Αυστραλίας στην Αθήνα, της Πρεσβείας της Γερμανίας στην Αθήνα, της Πρεσβείας της Αυστρίας στην Αθήνα και της Πρεσβείας της Ισπανίας στην Αθήνα.

Προηγούμενο άρθρο Με διαπεριφερειακή συνεργασία μεταξύ Δυτικής και Στερεάς Ελλάδας αποκαθίσταται η Γέφυρα του Μόρνου
Επόμενο άρθρο 10η συνεδρίαση Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας