Αγαπητοί συνάδελφοι εκπαιδευτικοί, γονείς & μαθητές,
Μέσα στην πρωτόγνωρη κατάσταση που όλοι βιώνουμε λόγω της πανδημίας του ιού COVID-19, είδαμε τα δεδομένα της καθημερινότητάς μας να ανατρέπονται συλλήβδην με τις σχολικές μονάδες να κλείνουν και τους μαθητές να μένουν στο σπίτι, χωρίς ίσως να έχουμε όλοι μας αρχικά πλήρη επίγνωση της σοβαρότητας της κατάστασης.
Και δεν εννοώ τη σοβαρότητα της υγειονομικής κατάστασης που είναι ευνόητη αλλά του κινδύνου αποκοπής των παιδιών από τη μαθησιακή διαδικασία για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτό προκάλεσε ένα αρχικό «μούδιασμα» στην εκπαιδευτική κοινότητα – πριν ακόμη ανακοινωθεί επίσημα από το Υπουργείο η υιοθέτηση ασύγχρονης & σύγχρονης εκπαίδευσης – που δεν ήταν τίποτε άλλο από το ζύγισμα των δυνατοτήτων τόσο των ίδιων των εκπαιδευτικών όσο και των μαθητών. Έπρεπε να αναμετρηθούμε με προκλήσεις και ελλείψεις που μέχρι σήμερα έχουμε αγωνιστεί σκληρά να αντιμετωπίσουμε και να καλύψουμε. Οι εκπαιδευτικοί στερούνται υλικοτεχνικού εξοπλισμού και ευκαιριών επιμόρφωσης και συχνά επιβαρύνονται με προσωπικά έξοδα για τη συμμετοχή τους σε επιμορφωτικές δράσεις. Από την άλλη υπάρχουν μαθητές για τους οποίους δεν εξασφαλίζεται η ισότητα των ευκαιριών καθώς δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή και πρόσβαση στο διαδίκτυο για onlineμαθήματα.
Παρ’όλα αυτά, μέσα σε ελάχιστο χρόνο καταβλήθηκε συντονισμένη προσπάθεια, να προσεγγίσουμε μέχρι και τον τελευταίο μαθητή και να τον εντάξουμε σε ψηφιακές κοινότητες μάθησης. Εκπαιδευτικοί πήραν πρωτοβουλία και δημιούργησαν από την πρώτη στιγμή, χωρίς κάποια επίσημη οδηγία, «ηλεκτρονικές τάξεις» μέσα από διάφορες εφαρμογές τηλεδιασκέψεων, ενημερώνοντας γονείς και μαθητές συνήθως μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αλλά και οποιουδήποτε άλλου πρόσφορου μέσου. Όταν ξεκίνησε επίσημα η εξ αποστάσεως εκπαίδευση,παρ’όλο που το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα σύνδεσης και ταχύτητας, τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς και οι μαθητές επέδειξαν αξιοσημείωτη ετοιμότητα και ανταποκρίθηκαν άμεσα στην εξεύρεση των κατάλληλων τρόπων επικοινωνίας εκμεταλλευόμενοι εναλλακτικές ψηφιακές πλατφόρμες. Οι ιστοσελίδες των σχολείων εξακολουθούν να εμπλουτίζονται, να αναβαθμίζονται και να γίνονται ένας πίνακας καθημερινών ανακοινώσεων για τον συντονισμό των εκπαιδευτικών δράσεων. Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, με προσωπικό άοκνο αγώνα, με καλή διάθεση και αυθεντικό ενδιαφέρον για τα παιδιά αποτελούν το στήριγμά τους, τόσο σε εκπαιδευτικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο, γνωρίζοντας πως οι ιδιαίτερες συνθήκες του εγκλεισμού μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την παιδική ψυχολογία. Κατ’αυτόν τον τρόπο, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, που αποτελεί ασφαλώς μια υποστηρικτική διαδικασία και όχι υποκατάστατο της διδασκαλίας στη σχολική τάξη, απέκτησε μια δυναμική που της την έδωσε η δημιουργική συνεργασία και η σύμπνοια εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους εκπαιδευτικούς καθώς και όλους του γονείς και μαθητές για τον ζήλο που καθημερινά δείχνουν, την εξαιρετική συνεργασία και το θετικό πνεύμα με το οποίο αντιμετωπίζουν τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες που διανύουμε. Αυτές οι συνθήκες έφεραν στην επιφάνεια μια δημιουργική πνοή που, μέσα από τις προσπάθειες όλων μας, μπορεί να αφήσει μια παρακαταθήκη για το μέλλον της εκπαίδευσης.
Καλή Ανάσταση!
Με εκτίμηση,
Αθανάσιος Παπαχρήστος
Εντεταλμένου Δημοτικού Συμβούλου για θέματα Παιδείας & Δια Βίου Μάθησης,
Διευθυντού 6ουΔημοτικού Σχολείου Λαμίας &
Αιρετού Ανώτερου Περιφερειακού Υπηρεσιακού Συμβουλίου
Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Στ. Ελλάδας